H&R System Szkolenia Kelnerskie, Barmańskie Consulting dla Hoteli i Restauracji

Najchętniej wynajmowani kelnerzy i hostessy

Outsourcing pracowników- rozwiązanie nie tylko dla dużych firm sektora horeca

W gastronomii koncepcja oparta na współpracy z firmami zewnętrznymi, oferującymi potrzebę usług lub produkt, stawia dopiero pierwsze kroki. Jednak coraz śmielej. Prężnie rozwijające się firmy odkrywają, że wszystkiego same robić nie mogą.
Eliza Dolecka

Jerzy Luberda, autor i menedżer krakowskiego portalu www.outsourcing.edu.pl, zajmujący się doradztwem rynkowym w zakresie outsouringu przekonuje, że firma gastronomiczna, która już zbudowała markę, nie powinna tracić czasu i energii na poboczne elementy swojej działalności, bo to hamuje jej rozwój. Firmy, które to rozumieją, zlecają specjalistom zewnętrznym działania z zakresu marketingu, reklamy czy logistyki, a także sprzedaży produktów. Dodatkowy zbyt zapewnia restauratorom chociażby firma Room Service s.j. z Warszawy, prowadzona przez braci Bartniczaków, która wyręcza ponad 20 restauracji w dostarczaniu ich dań do domów i biur. Jednak coraz częściej również pracownicy w kuchni i na sali bywają pozyskiwani z zewnątrz. Oczywiście nikt rozsądny nie zdecyduje się zatrudnić na godziny szefa kuchni czy dowodzącego zespołem kelnerów. Do tego potrzebny jest wykwalifikowany, zaufany specjalista. Jednak obrotny pomocnik, który sprawdził się w różnych miejscach, bywa na wagę złota.

-Kiedy organizujemy duże imprezy, takie co najmniej na 500 osób, lub imprezy wyjazdowe, które uszczupliłyby personel w hotelu, ma on przecież stałe zadania, chętnie posiłkujemy się pracownikami z zewnątrz, najczęściej kelnerami- mówi Paweł Milewski odpowiedzialny za organizację imprez w hotelu Jan III Sobieski w Warszawie- www.sobieski.com.pl.- Hotel ten zatrudnia pracowników outsourcingowych niemal codziennie, wykorzystuje ich bowiem do obsługi śniadań, czyli w godzinach 7:00- 10:00. Bywają dni, gdy gości jest więcej i wtedy zamawianych jest nawet 10 dodatkowych kelnerów i hostess. - To opłacalne, bo płacimy za trzy godziny pracy i nie musimy zatrudniać kogoś na cały etat, by potem nie mieć dla niego zajęcia- dodaje Milewski.

Taniej? Drożej?
Jacek Piasecki z Działu Bankietów i Konferencji Sheratona- www.sheraton.com.pl, traktuje outsourcing jako rozwiązanie doraźne. - Sami szkolimy pracowników i poszukujemy współpracowników. Jednak jeśli trzeba zorganizować imprezę na 1000 osób, a niespodziewanie wyskakuje kolejne zlecenie w tym samym terminie, dopiero wtedy korzystamy z firm zewnętrznych- mówi. - To bardzo wygodna forma: wysyłam e-maila i odpowiedni ludzie pojawiają się o wyznaczonej godzinie. Co do kosztów- kiedy sam zatrudniam ludzi na umowę- zlecenie, płacę im mniej niż pośrednikowi, jednak, zapewne, jeśli doliczyć koszty szkolenia i administracji, wynik będzie z korzyścią dla outsourcingu- przyznaje Jacek Piasecki. Dodaje przy tom, że brakuje mu pełnej analizy kosztów, bardziej opiera się na intuicji niż na udokumentowanej wiedzy.

Jacek Lewandowski , odpowiedzialny za catering w restauracji Belvedere- www.belvedere.com.pl, nie ma wątpliwości, że outsourcing się opłaca. - Sam rozliczam się z restauracją w systemie prowizyjnym i skoro jestem zadowolony, mimo podejmowania pracowników od firm, to znaczy, że stawki są do przyjęcia- zapewnia.

Kelner: od 12,90 zł/h

*H&R system:

  • Kelnerzy - 12,90 - 14,90 netto za godzinę
  • Hostessy przeszkolone na kelnerki - 16,90 - 26,90 (stawka wyższa dotyczy dziewcząt o figurze modelki- wzrost powyżej 170 cm). Wszystkie stawki podlegają negocjacji. Ceny poza Warszawą- zawsze ustalane indywidualnie (zależą od tego, w jaki sposób zostanie zorganizowany transport pracowników, kto odpowiada za ich nocleg, wyżywienie, itp.). Zamówienia ekspresowe bez dopłat. Opłaty wyższe natomiast w święta i Sylwestra.

*Cocktail System:
Ceny wahają się od 12 zł do 25 zł netto za godzinę- w ofercie barmani, kucharze, kelnerzy i hostessy. Wysokość opłat jest uzależniona od: oczekiwań klientów, w tym wymaganego doświadczenia pracowników, zawarcia ewentualnych umów terminowych o współpracy, liczby godzin zamawianych oraz od tego, które to już zlecenie od danego klienta.

Walka o jakość
Firmy korzystające z czasowego zatrudniania kelnerów, hostess, barmanów, cukierników czy kucharzy na zasadach outsourcingowych zgodnie przyznają, że największym minusem takiej współpracy jest niepewność co do tego, na jakim poziomie wyszkolenia będą przysłani pracownicy. Dlatego dla Rafała Pasenika, właściciela firmy outsourcingowej H&R System hotele i restauracje- www.hr-system.pl, niezwykle istotnym elementem strategii jest walka o utrzymanie jak najwyższej jakości świadczonych usług. - Na rynku mamy sporą, znacznie tańszą konkurencję. W sezonie wiele osób szuka dorywczej pracy, a szkoły gastronomiczne oferują pomocników za darmo. Jednak co tak naprawdę potrafi ktoś, kto ma 15-16 lat? My jesteśmy trochę jak szkoła, bo zanim wyślemy człowieka do pracy, szkolimy go przez kilka dni, po każdym zleceniu, jego umiejętności szybko rosną. Po kilku miesiącach współpracy nasi ludzie bez trudu znajdują pracę w renomowanych firmach, także zagranicznych, a my zmuszeni jesteśmy przygotować do pracy następnych- mówi Pasenik. Także na jakość postawił Mikołaj Nowak, znany warszawski barman i licencjonowany sędzia prestiżowego międzynarodowego stowarzyszenia barmanów FBA (Flair Bartenders Association), właściciel firmy Cocktail System- www.cocktail-system.com. Nowak deklaruje, że jego pracownicy są wszechstronnie wyszkoleni: potrafią nawet obsługiwać według protokołu dyplomatycznego. O ich umiejętnościach mięli się przekonać niedawno organizatorzy dużej imprezy, którzy oprócz pracowników Cocktail System zatrudnili przypadkowych ludzi. Gdy okazało się, że konieczny jest ser4wis francuski przy stołach, na placu boju zostali tylko pracownicy Cocktail System. Trzeba było odwieźć kolejnych pracowników. Ratowanie z opresji klientów to niemal codzienność w firmie Rafała Pasenika. Ostatnio zdarzyło się, że restauracja prosiła go o dowiezienie pięciu kelnerów na imprezę, która rozpoczynała się za dwie godziny. Okazało się, że organizator zaprosił na bankiet znacznie więcej osób, niż zapowiedział kierownictwu restauracji. Skończyło się szczęśliwie. - Z dnia na dzień można zamówić u nas nawet i 50 osób. Ze spokojem przyjmujemy tez zlecenia niestandardowe, na przykład, gdy ktoś sobie życzy wyłącznie kelnerów- brunetów. Nie bierzemy za to opłat dodatkowych- zapewnia Pasenik.

Coraz częściej jednak pracownicy to element stałej strategii firm branży gastronomicznej, opartej na kalkulacji zysków i strat. - Planujemy w przyszłości zając się kompleksową obsługą hoteli i dużych zakładów gastronomicznych - Mikołaj Nowak z Cocktail System nie ma wątpliwości, że outsourcing ma przyszłość.

Wynająć czy nie?- wady i zalety outsourcingu Plusy:

  • Oszczędność czasu i pieniędzy przy poszukiwaniu pracowników,
  • Możliwość płynnego dostosowania zatrudnienia do wahań sezonowych w branży,
  • Eliminacja stałych kosztów zatrudnienia, gdy potrzebujemy pracowników od czasu do czasu (np. organizując dużą imprezę okolicznościową),
  • Opłata wyłącznie za wykonaną pracę - firm korzystających z usług outsourcingowych nie dotyczą wydatki związane z urlopem, zwolnieniem lekarskim czy okresem wypowiedzenia pracowników,
  • Jasne zasady rozliczenia niezależnie od liczby potrzebnych pracowników - na koniec miesiąca jedna faktura,

Minusy:

  • Brak więzi pracownika z firmą,
  • Konieczność przeszkolenia pracowników agencyjnych - orientacja w obiekcie, BHP, standardy obsługi obowiązujące właśnie w tej firmie,
  • Brak możliwości zatrudnienia człowieka, który się sprawdzi, jeśli agencja nie wyrazi na to zgody,
  • Duża rotacja pracowników,
  • Według klientów outsourcingu - także trudności z utrzymaniem jakości usług na stałym poziomie.

 

Źródło: Nowości Gastronomiczne, autor: Eliza Dolecka, Maj 2006

Nasze referencje

Wykorzystanie ciasteczek (ang. cookies)

Pliki Cookies to informacje zapisywane przez serwer na dysku Twojego komputera. Informacje z plików cookies pozwalają dostosować wygląd strony internetowej do Twoich zainteresowań (np. decydują o treści reklamy, która pojawi się na witrynie). więcej>>

Polityka poufności danych serwisu www.hr-system.pl

Formularz Kontaktowy









wyślij

footer_logo_86

Biuro:
Aleja Spacerowa 25, Książenice
05-825 Grodzisk Mazowiecki

e-mail: biuro@hr-system.pl

Rafał Pasenik
501 586 482